Σάββατο 1 Μαΐου 2010

Ο Χαιρετισμός του Προέδρου του Συνδέσμου στην Ημερίδα " Ανοικτό Πανεπιστήμιο και Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση" της 6ης/02/2010

OI ΦIΛOI TOY EΛΛHNIKOY ANOIKTOY ΠANEΠIΣTHMIOY
KAI TOY ANOIKTOY ΠANEΠIΣTHMIOY KYΠPOY
Kαλυψούς 15, Διαμ. 202, Aκρόπολη, Λευκωσία 2014, Tηλ. 99053060 , 22250965
http://www.oifiloieapapk.blogspot.com



Λευκωσία , 06/02/2010

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΗΜΕΡΙΔΑΣ 06/02/2010 ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ
«ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΚΑΙ ΤΟΥ
ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΥΠΡΟΥ»
Δρ Γεώργιο Στρατουρά


Κύριε Πρόεδρε της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής των Αντιπροσώπων
Κύριε Διευθυντή της Διεύθυνσης Ανώτατης Εκπαίδευσης
Κυρία Βασιλειάδου, μέλος του Συμβουλίου Παιδείας και Υπευθυνη για θέματα Παιδείας στην ΕΔΕΚ και μέλος του ΔΣ του ΡΙΚ
Aγαπητοί Καθηγητές
Εκλεκτοί προσκεκλημένοι,
Φίλοι και Φίλες
Κυρίες και κύριοι

Κατ΄ αρχήν θέλουμε να εκφράσουμε τις θερμές μας ευχαριστίες προς τους εκλεκτούς προσκελημένους μας, στον καθηγητή κ. Αντρέα Καζαμία πρόεδρο της Επιτροπής για την Κυπριακή Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση και στον καθηγητή κ. Σπύρο Αμούργη, Πρόεδρο της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας για την Ανώτατη Εκπαίδευση και τέως αντιπρόεδρο της ΔΕ του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου που αποδέχθηκαν να είναι ομιλητές στην Ημερίδα με θέμα:


Ανοικτό Πανεπιστήμιο και Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση

Επίσης ευχαριστούμε τον πρόεδρο της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής κ. Νίκο Τορναρίτη και τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού κ. Αντρέα Δημητρίου που αποδέχθηκαν την πρόταση μας να παρευρεθούν στην ημερίδα και να απευθύνουν το δικό τους χαιρετισμό.Λόγω άλλων υποχρεώσεων ο κ. Υπουργός δεν είναι μαζί μας και τον χαιρετισμό θα απευθύνει ο κ. Ευστάθιος Μιχαήλ Διευθυντής της Διεύθυνσης Ανώτατης Εκπαίδευσης. Επίσης ευχαριστούμε την ΟΕΛΜΕΚ που αποδέχθηκε την πρόταση μας για συνδιοργάνωση της Ημερίδας.

Η δημιουργία και η ανάπτυξη των Ανοικτών Πανεπιστημίων βασικά οφείλεται στους περιορισμούς που υπήρχαν ή που υπάρχουν ή που εισάγουν τα ίδια τα συμβατικά πανεπιστήμια. Η ένοια της Ανοικτής Εκπαίδευσης έχει βαθιά ανθρωπιστικές ρίζες, και αυτό γιατί το φιλοσοφικό υπόβαθρο της στηρίζεται:

α) στο ότι η μόρφωση είναι δικαίωμα όλων των ανθρώπων και θα πρέπει να την απολαμβάνουν όποτε την ζητήσουν, όσες φορές την ζητήσουν, σε όλη την διάρκεια της ζωής τους.

Β) στο ότι ο σπουδαστής έχει το δικαίωμα να καθορίζει ο ίδιος τον τόπο και τον χρόνο που θα μάθει.

Γ) στο ότι ο σπουδαστής έχει το δικαίωμα να καθορίζει ο ίδιος τον ρυθμό της μελέτης του

Δ) στο ότι ο σπουδαστής έχει το δικαίωμα να καθορίζει ο ίδιος την μορφωτική φυσιογνωμία του τόσο από πλευράς επιπέδου σπουδών, όσο και από πλευράς γνωστικού αντικειμένου. Αυτό ακριβώς το δικαίωμα, να καθορίζει ο ίδιος ο σπουδαστής την μορφωτική του φυσιογνωμία έχει δύο συνιστώσες, τη δυνατότητα να επιλέγει ο ίδιος το επίπεδο των σπουδών του και συνεπώς των αριθμό των θεματικών Ενοτήτων που θα παρακολουθήσει, αλλά και τη δυνατότητα να επιλέξει τις Θεματικές Ενότητες που ο ίδιος επιθυμεί και να διαμορφώσει ο ίδιος την μορφωτική του φυσιογνωμία και όχι άλλοι για αυτόν.

Αυτό σημαίνει ότι το Ανοικτό Πανεπιστήμιο θα πρέπει να είναι δομημένο και να λειτουργεί με τρόπο τέτοιο ώστε να παρέχει όσον το δυνατόν περισσότερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες και να διασφαλίζει την πρόσβαση σε όλους τους ενδιαφερόμενους, εαν φυσικά αυτό είναι δυνατό.
Η βαθμολογία πτυχίου, το χρονικό διάστημα από την αποφοίτηση, το βιογραφικό σημείωμα, οι συστατικές επιστολές, η συνέντευξη, η περίοδος στην εργασία, η συνάφεια σπουδών-εργασίας ήταν τα πρώτα κριτήρια εισδοχής που ανακοίνωσε η ΔΕ του Ανοικτού Πανεπιστημίου στις 14/12/2005 για την πρόσληψη των μεταπτυχιακών φοιτητών του, για να γνωρίσει την σφοδρή αντίδραση του Συνδέσμου. Λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι τα κριτήρια εισαγωγής που εισηγήθηκε και στη συνέχεια ελαφρώς τροποποίησε και εφάρμοσε η Διοικούσα Επιτροπή του Ανοικτού Πανεπιστημίου για την εισαγωγή των φοιτητών στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο απέχουν πολύ από την έννοια του Ανοικτου Πανεπιστημίου και δεν ταιριάζουν σε ένα Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

Eπίσης, η κατάτμιση του Προγραμματος "Σπουδές στην Εκπαίδευση" που έγινε στις αρχές του 2006 και η δημιουργία 4 κατευθύνσεων μέσα στο ίδιο το πρόγραμμα και η παρεμπόδιση των φοιτητών να διαμορφώσουν οι ίδιοι την μορφωτική τους φυσιογνωμία, δεν μας βρήκε ούτε και μας βρίσκει καθόλου σύμφωνους. Ουσιαστικά αυτό που έγινε καταστρατηγεί μια βασική αρχή της Ανοικτής Εκπαίδευσης, σύμφωνα με την οποία ο κάθε φοιτητής έχει το δικαίωμα να διαμορφώνει όπως ο ίδιος επιθυμεί την μορφωτική του φυσιογνωμία. και βρίσκεται σε αντίθεση με την έννοια της Ενηλικιότητας που έχει ως ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τον αυτοπροσδιορισμό, τον αυτοκαθορισμό.

Eπίσης από την μελέτη της πρότασης της ad hoc Επιτροπής για την ενοποίηση της νομοθεσίας των πανεπιστημίων διαπιστώσαμε με μεγάλη λύπη μας την κατάργηση της νομοθεσίας του Ανοικτού πανεπιστημίου και ουσιαστικά την συμβατικοποίηση του. Πουθενά καταρχήν στο κείμενο της ad hoc επιτροπής δεν αναφέρεται η αποστολή του Ανοικτού Πανεπιστημίου. Επίσης, πουθενά στο κείμενο της Επιτροπής δεν γίνεται αναφορά στις αρχές της Ανοικτής Εκπαίδευσης. Γιατί; Επίσης, ο ορισμός της Επιτροπής για το Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ότι δηλαδή, Ανοικτό Πανεπιστήμιο είναι το Πανεπιστήμιο που απευθύνεται στους μη παραδοσιακούς φοιτητές και προσφέρει εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι πολύ ατυχής. Και αυτό γιατί και ένα συμβατικό πανεπιστήμιο μπορεί και αυτό να προσφέρει εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Η έννοια του Ανοικτού πανεπιστημίου έχει να κάνει με το τί είναι Ανοικτή Εκπαίδευση, με την φιλοσοφία της Ανοικτής Εκπαίδευσης, με τις αρχές της. Ενώ η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί μέθοδο εκπαίδευσης την οποία μπορεί να χρησιμοποιεί τόσο ενα Συμβατικού τύπου πανεπιστήμιο όσο και ένα Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Οι έννοιες εξ αποστάσεως εκπαίδευση και ανοικτή εκπαίδευση δεν ταυτίζονται, και όμως η Επιτροπή τις ταυτίζει.

Ακόμη το κείμενο της επιτροπής μιλά για τμήματα. Λυπούμαστε για αυτό. Γιατί; Διότι τα Ανοικτά Πανεπιστήμια παρουσιάζουν ευελιξία που δεν έχουν τα συμβατικά πανεπιστήμια, λειτουργούν με λίγο μόνιμο διδακτικό προσωπικό και με μεγάλο αριθμό συνεργαζόμενου εκπαιδευτικού προσωπικού, δεν έχουν τμήματα αλλά Σχολές, δεν έχουν μόνιμα προγράμματα, τα προγράμματα τους καθορίζονται πάντοτε από τις επιθυμίες για μόρφωση ή επιμόρφωση και γενικότερα από τις ανάγκες της κοινωνίας. Και όμως, η Επιτροπή στη σελίδα 11 αναφέρει ότι κάθε σχολή του πανεπιστημίου αποτελείται από Τμήματα. Ενώ στη σελίδα 13 αναφέρει στο Συμβούλιο της Σχολής μετέχουν οι προέδροι των τμημάτων. Για ποιό λόγο συμβατικοποιεί το Ανοικτό Πανεπιστήμιο;

Επίσης πουθενά στο κείμενο της Επιτροπής δε γίνεται αναφορά στη Μονάδα παραγωγής και αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Υλικού και των Μεθόδων που χρησιμοποιούνται. Στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, ο σπουδαστής βρίσκεται μακριά από τον διδάσκοντα(Σύμβουλο καθηγητή) και το μόνο που έχει μπροστά του είναι το εκπαιδευτικό υλικό, ο νομοθέτης για να εξασφαλίσει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης έθεσε απαιτήσεις για τα προσόντα του εκπαιδευτικού προσωπικού και ταυτόχρονα θεσμοθέτησε Μονάδα παραγωγής και αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Υλικού και των Μεθόδων που χρησιμοποιούνται. Αυτά ακριβώς τα στοιχεία δεν υπάρχουν στην νομοθεσία των συμβατικών πανεπιστημίων. Δυστυχώς η Επιτροπή τα πιο πάνω κριτήρια ποιότητας δεν τα συμπεριέλαβε στο κείμενο της.

Θα θελαμε σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε ότι αν και έχουν προσκληθεί ως ομιλιτές μέλη της ΔΕ του Ανοικτού Πανεπιστημίου να εκφράσουν τις απόψεις τους και να γίνει συζήτηση επί όλων των πιο πάνω θεμάτων εντούτοις ο πρόεδρος της ΔΕ του ΑΠΚυ δεν μας απάντησε, σε αντίθεση με τον κ. Ορφανίδη που μας πληροφόρησε ότι στις 6 του μηνός θα βρίσκεται στο εξωτερικό και μας ευχήθηκε καλή επιτυχία. Κλείνοντας θα ήθελα εκ μέρους του ΔΣ του Συνδέσμου εκφράσω τις θερμές μας ευχαριστίες στην ΑΗΚ που μας παραχώρησε την αίθουσα και τις Κυπριακές Αερογραμμές που μας παραχώρισαν με έκπτωση τα αεροπορικά εισητήρια. Σας ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου