Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2016

ο χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού στην Ημερίδα: ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΝΟΣ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ


ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΓΙΑ ΗΜΕΡΙΔΑ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΓΙΑ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

Αγαπητοί φίλοι και Συνεργάτες,

 θα ήθελα καταρχήν να συγχαρώ του φίλους του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και του Ανοικτού Πανεπιστήμιου Κύπρου, όπως επίσης και το Ανοικτό Πανεπιστήμιο και το Γραφείο της Επιτρόπου Περιβάλλοντος, για το θέμα της σημερινής ημερίδας η οποία συζητά τις προοπτικές του Ανοικτού Πανεπιστημίου υπό το πρίσμα δύο σημαντικών πτυχών, που συνδέονται άμεσα με την κοινωνική, οικονομική, πολιτιστική αειφορία ενός τόπου και δεν είναι άλλα από τα πράσινα επαγγέλματα και τον αειφόρο Τουρισμό, ως ένα σημαντικό πεδίο ανάπτυξης και καθιέρωσης ποικίλων πράσινων επαγγελμάτων. 

Σε μια περίοδο μάλιστα όπου η αντιπαράθεση ανάμεσα στην «ανάπτυξη ή το περιβάλλον», παραμένει ενεργή, εντούτοις εκείνο στο οποίο υπάρχει συναίνεση και συμφωνία σε διεθνές, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο είναι ότι η «Πράσινη Ανάπτυξη» αποτελεί την πρόκληση και το πρόσταγμα των καιρών ως καθοριστικού παράγοντα για τη διασφάλιση ενός κόσμου που θα διέπεται από ποιοτικά χαρακτηριστικά στη βάση της προστασίας του περιβάλλοντος, της διατήρησης της φέρουσας ικανότητας των οικοσυστημάτων, στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής παράλληλα με την προώθηση μιας οικονομικής ανάπτυξης, η οποία θα λαμβάνει υπόψη κατά τρόπο συστημικό και αλληλένδετο τις οικολογικές, κοινωνικές και πολιτιστικές διαστάσεις του περιβάλλοντος.

Στη βάση αυτή και με δεδομένη την οικονομική κρίση αλλά και την υποβάθμιση ζωής μας, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι τα προβλήματα του περιβάλλοντος δεν αποτελούν τροχοπέδη στην ανάπτυξη, αλλά το εφαλτήριο για νέες προσπάθειες οι οποίες θα δώσουν τη δυνατότητα στα Πανεπιστήμια για να προωθήσουν δράσεις για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, για την  εξοικονόμηση ενέργειας και πόρων γενικότερα όπως και δράσεις που παρέχουν κίνητρα για την αναθέρμανση επενδύσεων που θα συμβάλουν στην τόνωση της αγοράς.

 Ο ρόλος των Πανεπιστημίων και στην προκειμένη περίπτωση ο ρόλος του ανοικτού Πανεπιστημίου, είναι κρίσιμος και καθοριστικός. Θεωρώντας ότι η εκπαίδευση ενός τόπου είναι η πιο σημαντική επένδυση για την πρόοδο, την ανάπτυξη και την ευημερία ενός τόπου τότε τα Πανεπιστήμια έχουν ένα πολύ κρίσιμο ρόλο να επιτελέσουν, αφού μέσω των προγραμμάτων σπουδών τους, την έρευνα και την καινοτομία, έχουν πρωταρχικό ρόλο να επιτελέσουν στην αγορά εργασίας, αναπτύσσοντας προγράμματα σπουδών τα οποία θα υπερβαίνουν τα κλειστά μοντέλα απασχόλησης και θα παρέχουν ευκαιρίες για νέα πεδία απασχόλησης σε όλους τους τομείς της κοινωνίας και σε όλα τα επίπεδα της οικονομία, τα οποία θα έχουν επίδραση στα θέματα του περιβάλλοντος και θα συμβάλουν πρακτικά στην ενίσχυση της οικονομίας και στην ποιοτική αναβάθμιση της κοινωνίας.

Τα πανεπιστήμια έχουν πολύ σημαντικό ρόλο να επιτελέσουν μέσω των προγραμμάτων σπουδών τους στην εδραίωση των πράσινων επαγγελμάτων, μέσω της απόκτησης από τους νέους, μελλοντικούς επιστήμονες πράσινων δεξιοτήτων και ικανοτήτων της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, που θα τους επιτρέψουν να αναζητήσουν εναλλακτικούς τρόπους και πεδία εργοδότησης προσανατολισμένα προς την αειφόρο και την πράσινη ανάπτυξη.

Ζητούμενο ποια των Πανεπιστήμιων δεν μπορεί να είναι η δημιουργία επαγγελματιών, επαναλαμβάνω, σε ένα κλειστό σύστημα εργασίας, αλλά η δημιουργία ικανών ατόμων να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα της αγοράς εργασίας που προσανατολίζεται προς μια πράσινη οικονομία.

Επιπρόσθετα, τα Πανεπιστήμιο μπορούν να αποτελέσουν το εκκολαπτήριο σε εθνικό επίπεδο, για νέες καινοτόμες περιβαλλοντικού τύπου δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν το παράδειγμα αλλά και τη βάση για την προώθηση της πράσινης καινοτομίας και των πράσινων επαγγελμάτων στον τόπο μας, ως τμήμα ενός ευρύτερου δικτύου ανάπτυξης συνεργιών διεθνώς προς την κατεύθυνση αυτή.

Η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλιών και ευρύτερα των χρηματοδοτικών προγραμμάτων προς την κατεύθυνση της πράσινης ανάπτυξης και των πράσινων επαγγελμάτων, πέρα από το γεγονός ότι μπορεί να προάγει τα πιο πάνω και να καταστήσει τα Πανεπιστήμια κατεξοχήν χώρους έρευνας για προώθηση και ενίσχυση των πράσινων επαγγελμάτων, μπορεί παράλληλα να παρέχει τη δυνατότητα σε πολλούς άνεργους επιστήμονες να εργασθούν σε διάφορα ερευνητικά προγράμματα πράσινου και αειφόρου χαρακτήρα.

Κλείνοντας θα ήθελα να σημειώσω ότι η εκπαίδευση και η έρευνα είναι τα εχέγγυα για κάθε κράτος. Είναι η κληρονομιά και το κληροδότημα για την ισόρροπη και με σεβασμό προς το περιβάλλον ανάπτυξη, είναι η δύναμη για την συνέχειά μας.

Ως Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι μέλημα και επιδίωξή μας σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την Προδημοτική μέχρι και την Ανώτατη Εκπαίδευση, είναι η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος που θα παρέχει στη νέα γενιά την ποιοτική, ανοικτή, διεπιστημονική και ολιστικού τύπου εκπαίδευση που θα τους επιτρέπει, όχι μόνο να οραματίζονται ένα κόσμο αειφόρο, αλλά να υπάρχουν να δρουν, να εργάζονται παραγωγικά και δημιουργικά, στη βάση της διασφάλισης και προστασίας του περιβάλλοντος, ως σημαντικού ποιοτικού παράγοντα για τη αειφόρο ανάπτυξη.

Σας ευχαριστώ

5 Νοεμβρίου

Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου