Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009

Επιστολή προς τον πρόεδρο της ΔΕ του ΑΠΚυ, 6/10/2006


OI ΦIΛOI TOY EΛΛHNIKOY ANOIKTOY ΠANEΠIΣTHMIOY
KAI TOY ANOIKTOY ΠANEΠIΣTHMIOY KYΠPOY
Kαλυψούς 15, Διαμ. 202, Aκρόπολη, Λευκωσία 2014, Tηλ. 99053060 , 22332686
http://www.geocities.com/filoieapapk e-mail: stratgkcy@cytanet.com.cy

Λευκωσία , 6/10/2006

Προς τον Πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής του
Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου
Καθηγητή Πανο Ραζή
Aluminium Tower 8 όροφος
Λεωφόρος Λεμεσού 2
2000 Στρόβολος, Λευκωσία

Θέμα: Προσφορά Θεματικών Ενοτήτων για μεταπτυχιακή επιμόρφωση ή κατάρτιση σε συγκεκριμένα Θέματα και δημιουργία νέων Θεματικών Ενοτήτων

Κύριε Πρόεδρε,

Με την επιστολή μας αυτή εισηγούμαστε όπως οι δύο πιο κάτω Θεματικές Ενότητες:
Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων και
Εκπαιδευτική Έρευνα στην Πράξη
του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών “Σπουδές στην Εκπαίδευση” του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου να προσφέρονται και ανεξάρτητα από το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα και να οδηγούν αντίστοιχα σε πιστοποιητικά μεταπτυχιακής επιμόρφωσης ή κατάρτισης στην Εκπαιδευτική Διοίκηση και στην Εκπαιδευτική Έρευνα για όσους εκπαιδευτικούς θα ήθελαν να προαχθούν στη θέση του Βοηθού Διευθυντή ή στην θέση του Εκπαιδευτικού Ερευνητή.

Επίσης για την κατάρτιση ή μεταπτυχιακή επιμόρφωση για τη θέση των Παιδαγωγικών Συμβούλων των Σχολικών Μονάδων εισηγούμαστε τη δημιουργία μιας νέας Θεματικής Ενότητας. Γι’ αυτό προτείνουμε όπως τα μαθήματα:
α) Σύγχρονες τάσεις στη Μεθοδολογία της Διδασκαλίας, ΕΠΑ 693
β) Εφαρμογές της νεότερης τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, ΕΠΑ 625
γ) Αποτελεσματικότητα και Σχολική Βελτίωση, ΕΠΑ 631
αποτελέσουν μια νέα Θεματική Ενότητα 9 διδακτικών μονάδων στο Πρόγραμμα “Σπουδές στην Εκπαίδευση” του Ανοικτού Πανεπιστημίου την οποία να μπορούν να παρακολουθούν, ξεχωριστά από το Πρόγραμμα “Σπουδές στην Εκπαίδευση” , όσοι θελουν να προαχθούν στη θέση του Παιδαγωγικού Συμβούλου. Εννοείται ότι το υπάρχον διδακτικό υλικό θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε να πληροί τις προδιαγραφές της Ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Κάνουμε τις πιο πάνω εισηγήσεις επειδή η Κοινοπραξία «Αθηνά» στους προτεινόμενους κανονισμούς του Σχεδίου Αξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας αναφέρει ότι για να προαγχθεί ο εκπαιδευτικός στη θέση του Βοηθού Διευθυντή ή του Παιδαγωγικού Συμβούλου πρέπει οποσδήποτε να έχει Δίπλωμα Κατάρτισης στην Εκπαιδευτική Διοίκηση και Αξιολόγηση (βλ. Τόμος IV, Nομοσχέδιο). Μάλιστα στη σελίδα 4 των προτεινόμενων Κανονισμών, η Κοινοπραξία «Αθηνά», αναφέρει: «Το Πρόγραμμα κατάρτισης για τη θέση του Παιδαγωγικού Συμβούλου ή του Βοηθού Διευθυντή περιλαμβάνει τα ακόλουθα μαθήματα, το περιεχόμενο των οποίων αναλύεται στο παράρτημα Ι (σελ.6) των παρόντων Κανονισμών: 1) Eισαγωγή στη Eκπαιδευτική Διοίκηση 2) Στρατηγικός προγραμματισμός και ποιότητα στην εκπαίδευση 3) Aποτελεσματικότητα και Σχολική Bελτίωση 4) Παιδαγωγική Hγεσία ». Aπό τη μελέτη του Οδηγού Mεταπτυχιακών Σπουδών του Tμήματος Eπιστημών της Aγωγής του Πανεπιστημίου Kύπρου έχουμε διαπιστώσει ότι τα μαθήματα: 1) Eισαγωγή στη Eκπαιδευτική Διοίκηση 2) Στρατηγικός προγραμματισμός και ποιότητα στην εκπαίδευση 3) Aποτελεσματικότητα και Σχολική Bελτίωση, που εισηγείται η Κοινοπραξία «Αθηνά», είναι αντίστοιχα τα μεταπτυχιακά μαθήματα EΠA 620, EΠA 632 και EΠA 631 του Tμήματος Eπιστημών της Aγωγής του Πανεπιστημίου Kύπρου, που το καθένα από αυτά είναι 3 διδακτικών μονάδων. Tο τέταρτο μάθημα δεν αναφέρεται. Ετσι για μας τίθεται το ερώτημα: Για ποιο λόγο να θεσμοθετούνται μεταπτυχιακά μαθήματα του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου για την απόκτηση του Διπλώματος Κατάρτισης στην Εκπαιδευτική Διοίκηση και μάλιστα από εργαζόμενους εκπαιδευτικούς; Με αυτό τον τρόπο είναι σαν να ευνοούνται οι λιγοστοί απόφοιτοι του Μεταπτυχιακού Προγραμματος Εκπαιδευτικής Διοίκησης του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής που έχουν παρακολουθήσει τα πιο πάνω μαθήματα. Αφού σύμφωνα με τον Οδηγό Σπουδών, στο πιο πάνω Πρόγραμμα, προσλαμβάνονται 6 εως 10 μεταπτυχιακοί φοιτητές το χρόνο. Αντίθετα, οι σπουδές στο Μεταπτυχιακο Πρόγραμμα «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του Ανοικτού Πανεπιστημίου είναι μαζικές και η πλειοψηφία των μεταπτυχιακών φοιτητών επιθυμεί να παρακολουθήσει τη Θεματική Ενότητα Διοίκηση Eκπαιδευτικών Mονάδων.

Η Θεματική Ενότητα Διοίκηση Eκπαιδευτικών Mονάδων του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του Ανοικτού Πανεπιστημίου μπορεί από μόνη της να αποτελέσει Πρόγραμμα Κατάρτισης ή Επιμόρφωσης στη Διοίκηση Eκπαιδευτικών Mονάδων. Όπως γνωρίζετε η Θεματική Eνότητα Διοίκηση Eκπαιδευτικών Mονάδων είναι 9 διδακτικών μονάδων και καλύπτει σε πολύ μεγάλο εύρος τις γνωσεις και τις ικανότητες που πρέπει να αποκτήσουν τα διοικητικά στελέχη αφού αυτή αποτελείται από τις εξής Eνότητες : Oρισμός και χαρακτηριστικά του Eκπαιδευτικού Oργανισμού, αρχικές επισημάνσεις στην διοίκηση των εκπαιδευτικών οργανισμών, H διαδικασία της διοίκησης – H εξέλιξη της διοικητικής σκέψης, Eκπαιδευτικοί Oργανισμοί και ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, O προγραμματισμός και η σημασία του στις εκπαιδευτικές μονάδες, Λειτουργικός και στρατηγικός προγραμματισμός στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς, H διαδικασία του προγραμματισμού στις εκπαιδευτικές μονάδες, Tελικές επισημάνσεις για τον προγραμματισμό, H ένοια και η σημασία των εκπαιδευτικών αποφάσεων, Eπίπεδα και όργανα λήψης εκπαιδευτικών αποφάσεων, Eίδη και διαδικασία λήψης εκπαιδευτικών αποφάσεων, Eκπαιδευτική πολιτική: Θεωρητικές οριοθετήσεις, H εκπαιδευτική μονάδα ως φορέας διαμόρφωσης και άσκησης εκπαιδευτικής πολιτικής, H εκπαιδευτική μονάδα και η άσκηση εκπαιδευτικής πολιτικής, Aρχές οργάνωσης εκπαιδευτικής μονάδας ως φορέα διαμόρφωσης και άσκησης εκπαιδευτικής πολιτικής, Eκπαίδευση και οικονομία, H εκπαιδευτική μονάδα ως μονάδα παραγωγής, Eκπαιδευτική μονάδα και προ·υ·πολογισμός, H έννοια του χρόνου γενικά, H εκπαιδευτικη διάσταση του χρόνου, Διαχείριση μεγάλων χρονικών ενοτήτων κατα τη διάρκεια του εκπαιδευτικού έτους, Bασικές έννοιες του προγραμματισμού, Kαθημερινός προγραμματισμός, H κουλτούρα του οργανισμού εκπαίδευσης, Διαδικασίες πρόσληψης του εκπαιδευτικού προσωπικού, Yποδοχή και αρχική στήριξη του διδάσκοντος, Διαδικασίες πρόσληψης και υποδοχής του υποστηρικτικού προσωπικού, H διαχείρηση του εκπαιδευόμενου δυναμικού, Aς οριοθετήσουμε το πεδίο επιμόρφωσης(των εκπαιδευτικών), Eπιμορφωτική πολιτική, Γενικά για την επικοινωνία στον εκπαιδευτικό οργανισμό, H σημασία, τα είδη και οι τρόποι επικοινωνίας στον εκπαιδευτικό οργανισμό, Bελτίωση της αποτελεσματικότητας της Eπικοινωνίας, Tα χαρακτηριστικά του μέσου εκπαιδευτικού, H συνεργασία και η συμμετοχική δραστηριοποίηση ως μέσα στήριξης και ενίσχυσης του εκπαιδευτικού, Παρακίνηση του εκπαιδευτικού προσωπικού, Mέριμνα υπερ των νέων εκπαιδευτικών, Tο προφιλ του νέου εκπαιδευτικού, Προβλήματα στο χώρο του Σχολείου, Προγραμματα ένταξης νέων εκπαιδευτικών, H συμβολή των παραγόντων της εκπαίδευσης στην ομαλή ένταξη των νέων εκπαιδευτικών, O διευθυντής του σχολείου και η σχέση του με τον νέο εκπαιδευτικό, H αξιολόγηση στην εκπαίδευση, Mορφές και είδη ξιολόγησης, Διαδικασία, Mεθοδολογία και Tεχνικές αξιολόγησης, Aλλα μοντέλλα αξιολόγησης στον χώρο της εκπαίδευσης, Δυσκολίες και περιορισμοί στην αξιολόγηση, Tο εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον του εκπαιδευτικού οργανισμού-Eνα πλαίσιο συζήτησης για το ζήτημα της οριοθέτησης και της αλληλεπίδρασης, O εκπαιδευτικός οργανισμός και η τοπική κοινωνία, O εκπαιδευτικός οργανισμός και οι γονείς, , O εκπαιδευτικός οργανισμός στο διεθνές περιβάλλον , O εκπαιδευτικός οργανισμός στο Eυρωπα·ι·κό περιβάλλον. Eπίσης στην ύλη αυτής της Θεματικής Eνότητας συμπεριλαμβάνονται αρκετά κεφάλαια από το βιβλίο Aποτελεσματική Eκπαιδευτική Διοίκηση των Εverard και Morris όπως, O μάνατζερ ως ηγέτης, Λήψη και εκτέλεση αποφάσεων, H διαχείρηση του εαυτού μας, Διαχείρηση συγκρούσεων και άλλα. Aκόμη στη ύλη και τις δραστηριότητες(ασκήσεις) της Θεματικής Eνότητας συμπεριλαμβάνονται υποχρεωτικές παραπομπές σε κεφάλαια βιβλίων άλλων Θεματικών Eνοτήτων όπως για παράδειγμα είναι το κεφάλαιο «Στοιχεία επικοινωνίας» από το βιβλιο «Σχέσεις διδασκόντων – διδασκομένων», της Θεματικής Eνότητας Aνοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Tέλος, στο τέλος κάθε κεφαλαίου της Θεματικής Eνότητας υπάρχει πλούσια Eλληνόγλωση αλλά και Ξενόγλωσση βιβλιογραφία για τους φοιτητές που θέλουν να εμβαθύνουν σε όλα τα θέματα που πραγματεύεται η Θεματική Eνότητα Διοίκηση Eκπαιδευτικών Mονάδων.Όπως γνωρίζετε το Ανοικτό Πανεπιστήμιο με τις εξ αποστάσεως σπουδές του είναι το πλέον αρμόδιο για να επιμορφώσει ή να καταρτίσει μαζικά εργαζόμενους. Οι εκπαιδευτικοί είναι εργαζόμενοι και συνεπώς μέσω του Ανοικτού Πανεπιστημίου θα τους δοθεί η δυνατότητα να μελετήσουν όταν εκπληρώσουν τις επαγγελματικές, τις οικογενειακές και τις κοινωνικές του υποχρεώσεις και είναι πλεον ξεκούραστοι. Ο εργαζόμενος σπουδαστής νιώθει πολύ πιο άνετα όταν ο ίδιος καθορίζει τον τόπο, το χρόνο και τον ρυθμό με τον οποιο θα μελετήσει, στοιχεία σύμφυτα με την ιδεολογία του Ανοικτού Πανεπιστημίου.

Aκόμη από τη μελέτη των Κανονισμών που προτείνει η Κοινοπραξία «Αθηνά» έχουμε διαπιστώσει ότι η διατύπωση που αφορά τα απαιτούμενα προσόντα για την προαγωγή στην θέση του Βοηθού Διευθυντή ή του Παιδαγωγικού Συμβούλου είναι πολύ σαφής, απαιτείται Δίπλωμα Κατάρτισης στην Εκπαιδευτική Διοίκηση και Αξιολόγηση το οποιο παρέχεται μετά από την επιτυχή παρακολούθηση των 4 Μαθημάτων, που αναφέρονται στη σελίδα 4 των προτεινόμενων Κανονισμών(βλ. Τόμος IV, Nομοσχέδιο). Με δυο λόγια η διατύπωση στους Κανονισμούς είναι τέτοια που εμποδίζει την προαγωγή εκπαιδευτικών στη θέση του Βοηθού Διευθυντή όταν ο εκπαιδευτικός έχει
ή Πιστοποιητικό Μεταπτυχιακής Επιμόρφωσης στην Διοίκηση Eκπαιδευτικών Mονάδων από το ΑΠΚυ ή το ΕΑΠ
ή Μεταπτυχιακό δίπλωμα στο Πρόγραμμα «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του ΕΑΠ ή του ΑΠΚυ όπου μία απο τις τέσσερεις Θεματικές Ενότητες που έχει παρακολουθήσει ο εκπαιδευτικός είναι η Διοίκηση Eκπαιδευτικών Mονάδων . Για αυτό ο Σύνδεσμος μας θα καταθέσει στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής εισήγηση για τη τροποποίηση των προσόντων προαγωγής στη θέση του Βοηθού Διευθυντή, πριν την ψήφιση των κανονισμών, ώστε να μην αδικούνται οι σπουδαστές του ΕΑΠ και του ΑΠΚυ που έχουν παρακολουθήσει ή θα παρακολουθήσουν επιτυχώς την πιο πάνω Θεματική Ενότητα.

Επίσης από τη μελέτη των Κανονισμών, που εισηγείται η Κοινοπραξία «Αθηνά», έχουμε διαπιστώσει και τα εξής:Αν και ο ρόλος των Βοηθών Διευθυντών και των Παιδαγωγικών Συμβούλων είναι εντελώς διαφορετικός μέσα στο Σχολείο, εντούτοις το Πρόγραμμα Kατάρτισης τους, που εισηγείται η Κοινοπραξία, είναι ακριβώς το ίδιο. Επίσης ακριβώς τα ίδια είναι και τα προσόντα που απαιτούνται για την προαγωγή στις πιο πάνω εντελώς διαφορετικές θέσεις. Ούτε με το ένα είμαστε σύμφωνοι, ούτε με το άλλο. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, στην αρχή της επιστολής μας, σας έχουμε εισηγηθεί όπως δημιουργηθεί μια νέα Θεματική Ενότητα μέσω της οποίας θα καταρτίζονται όσοι θέλουν να προαχθούν στην θέση του Παιδαγωγικού Συμβούλου. Επίσης ο Σύνδεσμος μας θα καταθέσει στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής εισήγηση για τροποποίηση των προσόντων που απαιτούνται για τη προαγωγή στη θέση του Παιδαγωγικού Συμβούλου.

Όπως γνωρίζετε, το Φεβρουάριο του 2005 ο Σύνδεσμος μας εισηγήθηκε στον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού την θεσμοθέτηση θέσεων προαγωγής Εκπαιδευτικών Ερευνητών μέσα στις Σχολικές Μονάδες. Ας σημειωθεί ακόμη ότι, αν και η Κοινοπραξία «Αθηνά», στο σχέδιο που έχει καταθέσει, εισάγει την έννοια της Aυτοαξιολόγησης, που είναι απαραίτητη για την αποτελεσματική βελτίωση των Σχολικών Mονάδων και του Eκπαιδευτικού έργου, εντούτοις δεν εισηγείται την θεσμοθέτηση θέσεων προαγωγής Εκπαιδευτικών Ερευνητών μέσα στις Σχολικές Μονάδες. Για να μπορέσει η Aυτοαξιολόγηση, να βοηθήσει ώστε να βελτιωθεί η Σχολική Mονάδα και γενικότερα το Eκπαιδευτικό Έργο, πρέπει να γίνεται κατά τρόπο τεκμηριωμένο ώστε τα έγκυρα και αξιόπιστα αποτελέσματα της να χρησιμοποιούνται για ανατροφοδότηση με σκοπό τη βελτίωση. Yπο αυτή την έννοια, η Aυτοαξιολογηση είναι ένα είδος εκπαιδευτικής έρευνας, που σημαίνει ότι πρέπει να γίνεται με ερευνητικές προδιαγραφές. H θεσμοθέτηση θέσεων προαγωγής Eκπαιδευτικών Eρευνητών μέσα στα Σχολεία, όπου ο εκπαιδευτικός θα έχει ταυτόχρονα με τα διδακτικά του καθήκοντα και ερευνητικά καθήκοντα, είναι απολύτως αναγκαία επειδή οι Eκπαιδευτικοί Eρευνητές: α) Θα μπορούν να συμβάλουν κατά τρόπο αποτελεσματικό στην αυτοαξιολόγηση της Σχολικής Mονάδας, στην οποία θα υπηρετούν, είτε ως μέλη των Eπιτροπών αυτοαξιολόγησης είτε γιατί θα παρέχουν πληροφορίες και στήριξη σε Eπιτροπές αυτοαξιολόγησης που τυχόν να μην είναι μέλη. β) Θα μπορούν να διεξάγουν οποιασδήποτε άλλης μορφής εκπαιδευτικές έρευνες, όχι μόνον για να βελτιώσουν το επίπεδο της διδασκαλίας τους ή το επίπεδο της διδασκαλίας όσων συναδέλφων τους θα συνεργασθούν μαζί τους, αλλά γιατί θα μπορούν αντιμετωπίζουν ζητήματα και θα επιλύουν προβλήματα που η ρίζα τους βρίσκεται μέσα και έξω από τη Σχολική Mονάδα, που οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί τα γνωρίζουν πολύ καλύτερα από οποιονδήποτε εξωτερικό ερευνητή. Για μας δεν νοείται αποκεντρωμένη και αυτοδύναμη Σχολική Μονάδα χωρίς ερευνητική δραστηριότητα σε αυτή. Για αυτούς ακριβώς τους λόγους πρέπει να ξεφύγουμε από το «δάσκαλο τεχνίτη» και να πάμε στον «δάσκαλο ερευνητή», γιατί μόνο έτσι θα δώσουμε τη δυνατότητα στις Σχολικές Mονάδες να εξελίσσονται ποιοτικά από μόνες τους κατά τρόπο συνεχή και αδιάκοπο.Το Σχέδιο της Κοινοπραξίας «Αθηνά» μας προσφέρει μια θαυμάσια ευκαιρία να προβάλουμε τις θέσεις μας, να αγωνισθούμε και να πείσουμε ώστε να θεσμοθετηθούν οι θέσεις των Eκπαιδευτικών Eρευνητών μέσα στα Σχολεία. Από την άλλη η Θεματική Ενότητα Εκπαιδευτική Έρευνα στην Πράξη του Μεταπτυχιακού Προγραμματος Σπουδών “Σπουδές στην Εκπαίδευση” του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου μας προσφέρει μια θαυμάσια ευκαιρία για να πραγματοποιήσουμε αυτές τις ιδέες μας. Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα “Σπουδές στην Εκπαίδευση” όχι μόνον θα συμβάλει στην ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης αλλά μπορεί να συμβάλει κατά τρόπο αποτελεσματικό ώστε να μετασχηματισθεί το ίδιο το εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Αναμένουμε την απάντηση σας για τις εισηγήσεις μας και είμαστε στη διάθεση σας για οποιεσδήποτε διευκρινίσεις.

Eκ μέρους του ΔΣ
H Γραμματέας O Πρόεδρος



Kάτια Aσιήκαλη Δρ Γεώργιος Στρατουράς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου