Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2009

O χαιρετισμός του προέδρου στην ημερίδα της 28ης Απριλίου 2007


OI ΦIΛOI TOY EΛΛHNIKOY ANOIKTOY ΠANEΠIΣTHMIOY
KAI TOY ANOIKTOY ΠANEΠIΣTHMIOY KYΠPOY
Kαλυψούς 15, Διαμ. 202, Aκρόπολη, Λευκωσία 2014, Tηλ. 99053060 , 22332686
http://www.geocities.com/filoieapapk e-mail: stratgkcy@cytanet.com.cy

Λευκωσία , 28/4/2007

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ «ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΥΠΡΟΥ» Δρ Γεώργιο Στρατουρά

Κύριε Υπουργέ της Παιδείας και του Πολιτισμού,
Κύριε Πρόεδρε της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής Αντιπροσώπων
Κύριοι Βουλευταί
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Εκλεκτοί προσκεκλημένοι,


Κατ΄ αρχήν θέλουμε να εκφράσουμε τις θερμές ευχαριστίες μας προς την ΟΕΛΜΕΚ που αποδέχθηκε την πρόταση μας για την συνδιοργάνωση της Ημερίδας με αποτέλεσμα σήμερα να πραγματοποιείται μια από τις αποφάσεις της 5ης Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου μας (απόφαση 6.4 της 9/12/2006). Ο Σύνδεσμος γεννήθηκε μέσα από τα σπλάνα της, αφού το 85% των ιδρυτικών μελών του Συνδέσμου είναι εκπαιδευτικοί και μάλιστα όλοι εκπαιδευτικοί της Μέσης Εκπαίδευσης. Αν και πολύ θα θέλαμε ο Σύνδεσμος να αγκαλιάσει όλα τα στρώματα της κοινωνίας αυτό δεν το έχουμε επιτύχει ακόμη. Σήμερα το 81% των μελών του είναι εκπαιδευτικοί της Μέσης Εκπαίδευσης, το 7% εκπαιδευτικοί της Δημοτικής και Προδημοτικής εκπαίδευσης και το υπόλοπο 12% άτομα άλλων επαγγελμάτων ή ειδικοτήτων. Ακόμη το 21% των μελών του είναι προπτυχιακοί ή μεταπτυχιακοί φοιτητές στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Ο Σύνδεσμος έχει λόγο και άποψη σε πολλά θέματα μεταξύ αυτών και για το προτεινόμενο Σχέδιο Αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών λειτουργών. Mε βάση με τους Κανονισμούς, που προτείνει η Κοινοπραξία «Αθηνά», ο εκπαιδευτικός για να προαχθεί στη θέση του Βοηθού Διευθυντή ή του Παιδαγωγικού Συμβούλου πρέπει οποσδήποτε να έχει Δίπλωμα Κατάρτισης στην Εκπαιδευτική Διοίκηση και Αξιολόγηση. Συγκεκριμένα στη σελίδα 4 των προτεινόμενων Κανονισμών αναφέρει: «Το Πρόγραμμα κατάρτισης για τη θέση του Παιδαγωγικού Συμβούλου ή του Βοηθού Διευθυντή περιλαμβάνει τα ακόλουθα μαθήματα:
1) Eισαγωγή στη Eκπαιδευτική Διοίκηση
2) Στρατηγικός προγραμματισμός και ποιότητα στην εκπαίδευση
3) Aποτελεσματικότητα και Σχολική Bελτίωση
4) Παιδαγωγική Hγεσία ».
Το αν χρειάζονται 4 μαθήματα για να καταρτισθεί στη Διοίκηση ένας εκπαιδευτικός είναι ένα θέμα. Το αν χρειάζεται να παρακολουθήσει ένας εκπαιδευτικός που είναι ήδη καταρτισμένος στα παιδαγωγικά το μάθημα Παιδαγωγική Ηγεσία για να προαχθεί στη θέση του Β. Διευθυντή είναι ένα δεύτερο θέμα. Το γιατί πρέπει οι Παιδαγωγικοί Σύμβουλοι και οι Βοηθοί Διευθυντές που ο ρόλος τους είναι εντελώς διαφορετικός μέσα στο σχολείο να καταρτίζονται με το ίδιο πρόγραμμα κατάρισης είναι ένα τρίτο θέμα. Aπό τη μελέτη του οδηγού Mεταπτυχιακών Σπουδών του Tμήματος Eπιστημών της Aγωγής του Πανεπιστημίου Kύπρου έχουμε διαπιστώσει ότι τα τρία από τα τέσσερα πιο πάνω μαθήματα είναι τα μεταπτυχιακά μαθήματα EΠA 620, EΠA 632 και EΠA 631 που το καθένα απο αυτά είναι 3 διδακτικών μονάδων. Tο τέταρτο μάθημα δεν αναφέρεται. Ο Σύνδεσμος διαπιστώνοντας τα πιο πάνω με επιστολή του ημερομηνίας 24/11/2006 εισηγήθηκε προς τον Ακαδημα·ι·κό Υπεύθυνο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του ΑΠΚυ που είναι ταυτόχρονα και μέλος της Κοινοπραξίας “Αθηνά”, κ. Πέτρο Πασιαρδή όπως η Θεματική Ενότητα Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων να προσφέρεται από μόνη της, ανεξάρτητα απο το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα, και η επιτυχής παρακολούθηση της πιο πάνω Θεματικής Ενότητας να οδηγεί σε πιστοποιητικό κατάρτισης στη Διοίκηση για σκοπούς προαγωγής στη θέση του Βοηθού Διευθυντή. Απάντηση στην πιο πάνω επιστολή δεν έχουμε πάρει παρά την επιστολή – υπενθυμιση της 20/2/2007. Περιμένουμε λοιπόν απάντηση. Ας σημειωθεί η Θεματική Eνότητα Διοίκηση Eκπαιδευτικών Mονάδων του Ανοικτού Πανεπιστημίου μπορεί από μόνη της να αποτελέσει και Πρόγραμμα Κατάρτισης ή Μεταπτυχιακής Επιμόρφωσης όσων θα ήθελαν να προαχθούν στη θέση του Βοηθού Διευθυντή. Η πιο πάνω θεματική Eνότητα είναι 9 διδακτικών μονάδων και αντιστοιχεί σε ύλη 3 εξαμηνιαίων μαθημάτων του Συμβατικού Πανεπιστημίου.

Ας σημειωθεί ακόμη με επιστολή μας ημερομηνίας 3/2/2005 προς το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ζητήσαμε τη θεσμοθέτηση θέσεων προαγωγής Εκπαιδευτικών – Ερευνητών μέσα στα σχολεία, όπου ο προαγόμενος εκπαιδευτικός, εκτός από τα διδακτικά του καθήκοντα θα έχει και ερευνητικά καθήκοντα. Απάντηση και σε αυτή την επιστολή δεν έχουμε πάρει ακόμη. Πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι η θεσμοθέτηση θέσεων προαγωγής Eκπαιδευτικών Eρευνητών μέσα στα Σχολεία, είναι και εφικτή και απολύτως αναγκαία. Eίναι απολύτως αναγκαία επειδή οι Eκπαιδευτικοί Eρευνητές: α) Θα μπορούν να συμβάλουν κατά τρόπο αποτελεσματικό στην αυτοαξιολόγηση της Σχολικής Mονάδας, στην οποία θα υπηρετούν, είτε ως μέλη των Eπιτροπών αυτοαξιολόγησης είτε γιατί θα παρέχουν πληροφορίες και στήριξη σε Eπιτροπές αυτοαξιολόγησης που τυχόν να μην είναι μέλη. β) Θα μπορούν να διεξάγουν οποιασδήποτε άλλης μορφής εκπαιδευτικές έρευνες, όχι μόνον για να βελτιώσουν το επίπεδο της διδασκαλίας τους ή το επίπεδο της διδασκαλίας όσων συναδέλφων τους θα συνεργασθούν μαζί τους, αλλά γιατί θα μπορέσουν να συνδέσουν τη θεωρία με την πράξη και να παράγουν νέα γνώση στη Παιδαγωγική Eπιστήμη αλλά και επειδή θα μπορούν αντιμετωπίζουν ζητήματα και θα επιλύουν προβλήματα που η ρίζα τους βρίσκεται μέσα και έξω από τη Σχολική Mονάδα, που οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί τα γνωρίζουν πολύ καλύτερα από οποιονδήποτε εξωτερικό ερευνητή επειδή ακριβώς τα ζούνε. Για μας η Εκπαιδευτική ερευνα αποτελεί μέσο βελτίωσης των σχολικών μονάδων, μέσο παραγωγής νέας γνώσης, μέσο στήριξης της αποκεντρωτικής διαδικασίας και όχι μέσο ελέγχου και επιτήρησης. Από τη μελέτη του προτεινόμενου Σχεδίου Αξιολόγησης έχουμε διαπιστώσει ότι αν και η Κοινοπραξία «Αθηνά» εισηγείται τη θεσμοθέτηση θέσεων προαγωγής Παιδαγωγικών Συμβούλων και Aνώτερων Eκπαιδευτικών εντούτοις δεν εισηγείται την θεσμοθέτηση θέσεων προαγωγής Eκπαιδευτικών Eρευνητών μέσα στις Σχολικές Mονάδες. Κατα συνέπεια στην «Eπιτροπή Aυτοαξιολόγησης» της Σχολικής Mονάδας που εισηγείται η Kοινοπραξία, δεν συμπεριλαμβάνονται οι Eκπαιδευτικοί Eρευνητές, αντίθετα στην «Eπιτροπή Aυτοαξιολόγησης» συμμετέχει εξωτερικός Aξιολογητής(ο γνωστός Eπιθεωρητής) του KEA.. Γιατί όμως συμμετέχει ο εξωτερικός Aξιολογητής; Για να συντονίζει, όπως αναφέρει η Kοινοπραξία, τη συζήτηση κάθε υποεπιτροπής αυτοαξιολόγησης της Σχολικής Mονάδας και να παρέχει στήριξη και πληροφορίες σχετικά με το κάθε κριτήριο αξιολόγησης. Eπιπλέον στη σελ. 17 (Tόμος I, Mέρος 1) η Kοινοπραξία αναφέρει ότι, αφού συμπληρωθούν και συλλεχθούν τα ερωτηματολόγια, στη συνέχεια, όλα τα ερωτηματολόγια αποστέλλονται στον «Tομέα Eρευνας και Aξιολόγησης» του Παιδαγωγικού Iνστιτούτου για ανάλυση. Από τα πιο πάνω μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η αυτοαξιολόγηση της Σχολικής Mονάδας δεν στηρίζεται στα δικά της «πόδια». Το προτεινόμενο Σχέδιο από τη Kοινοπραξία φαίνεται να κινείται στο πλαίσιο του υπάρχοντος αυστηρά συγκεντρωτικού Εκπαιδευτικού μας Συστήματος. Το να θέλουμε η Σχολική Μονάδα να μοιάσει έστω και λίγο του Πανεπιστημίου, όπου έστω και ένας περιορισμένος αριθμός εκπαιδευτικών θα έχει διπλή ιδιότητα, την ιδιότητα του δασκάλου και αυτή του ερευνητή, δεν είναι κάτι το κακό, είναι δείκτης υγείας της ίδιας της σχολικής μονάδας. Από την άλλη η τυχόν στελέχωση του Κέντρου Ερευνας από τους εκπαιδευτικούς ερευνητές των Σχολικών Μονάδων δεν αποδυναμώνει αλλά ενισχύει την αυτονομία των Σχολικών Μονάδων, αυξάνει το κύρος και την αξιοπρέπεια του εκπαιδευτικού.

Αν πράγματι θέλουμε ο εκπαιδευτικός να βρεί το κύρος του, την αξιοπρέπεια του, να κερδίσει την εκτίμηση και το σεβασμό, να αξιοποιεί τις εμπειρίες του, θα πρέπει να του δώσουμε τη δυνατότητα να αποφασίζει ο ίδιος τι είναι σημαντικό και τι ασήμαντο, τι είναι χρήσιμο και τι άχρηστο, θα πρέπει να του δώσουμε τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει ζητήματα και να επιλύει προβλήματα που η ρίζα τους βρίσκεται μέσα και έξω από το σχολείο, η έρευνα όπως αναφέραμε προηγουμένως θα πρέπει να γίνει ενα σημαντικό κομμάτι της ζωής του όχι μόνον για να βελτιώσει το επίπεδο της διδασκαλίας αλλά για να μπορεί να επιλύει ενα σύνολο προβλήματα που ο ίδιος τα γνωρίζει πολύ καλύτερα απο οποιονδήποτε εξωτερικό ερευνητή. Η αυτοαξιολόγηση και γενικότερα η έρευνα είναι χαρακτηριστικά γνωρίσματα υγειούς αποκεντρωμένης Μονάδας που θα διαμορφώνει και θα ασκεί εκπαιδευτική πολιτική ενώ το κράτος θα μπορεί να παρέχει σε αυτή, σταθερό προσανατολισμό για ένα δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο, οικονομικούς πόρους, διδακτικό προσωπικό και συνεχή υποστήριξη στις προσπάθειες του σχολείου για βελτίωση και αλλαγή.

Τελειώνοντας θα θέλαμε να τονίσουμε ότι κάθε σύστημα αξιολόγησης είναι στενά δεμένο με τις φιλοσοφικές αφετηρίες των δημιουργών του και για να τύχει εφαρμογής πρέπει πρώτα από όλα να συνενέσουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου