Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009

Για τα κριτήρια εισδοχής στο ΑΠΚυ, άρθρο του προεδρου του Συνδέσμου, Εφημ. Αλήθεια 21 Φεβρουαρίου 2006, σελίδα 45.


Για τα κριτήρια εισδοχής στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Δρα Γεώργιου Στρατουρά*



Τόσο στην ημερίδα της 14ης Δεκεμβρίου 2005 όσο και στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής στις 24 Ιανουαρίου 2006, ο Σύνδεσμος «Οι Φίλοι του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου» ανακοίνωσε ότι δε συμφωνεί με τον τρόπο και τα κριτήρια εισδοχής των φοιτητών που έθεσε η ΔΕ του Ανοικτού Πανεπιστημίου που είναι τα πιο κάτω:
Α) Χρονικό διάστημα από την αποφοίτηση
Β) Βαθμολογία πτυχίου
Γ) Συνάφεια σπουδών - εργασίας
Δ) Περίοδος στην εργασία
Ε) Βιογραφικό Σημείωμα
Στ) Συστατικές επιστολές
Ζ) Προσωπική συνέντευξη(1.κίνητρα 2. απόδοση)

Ο πιο πάνω τρόπος εισδοχής και τα πιο πάνω κριτήρια ταιριάζουν στα Συμβατικά Πανεπιστήμια και όχι στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Λυπούμαι να πω ότι απέχουν πολύ από την έννοια του Ανοικτού Πανεπιστημίου. Γιατί; Διότι η έννοια του Ανοικτού Πανεπιστημίου στηρίζεται στο πανανθρώπινο δικαίωμα ότι η μόρφωση είναι δικαίωμα όλων των ανθρώπων και θα πρέπει να μπορούν να την απολαμβάνουν σε ολόκληρη τη διάρκεια της ζωής τους όποτε αυτοί τη ζητήσουν. Η πιο πάνω πρόταση δηλώνει σαφώς ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν τα ίδια δικαιώματα ως προς τη μόρφωση, δηλαδή είναι όλοι ίσοι καθώς και ότι θα πρέπει να απολαμβάνουν το μορφωτικό αγαθό όποτε το ζητήσουν. Από που ως που τα πιο πάνω κριτήρια εξασφαλίζουν την ισότητα μεταξύ των υποψηφίων ; Από πού ως που η βαθμολογία πτυχίου εξασφαλίζει την ισότητα μεταξύ των υποψηφίων κ Ορφανίδη; Τι έχετε να πείτε για αυτά, ποια είναι η θέση σας ; Οι παραπάνω αντιλήψεις- ιδεώδη αποτελούν την πεμπτουσία της Ανοικτής Εκπαίδευσης και βρίσκονται στη σελίδα 30 του Τόμου Α της Θεματικής Ενότητας «Ανοικτή και εξ Αποστάσεως εκπαίδευση» του Προγράμματος «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και οφείλουν όσοι έχουν κάνει σπουδές στη πιο πάνω Θεματική Ενότητα όχι μόνο να τα γνωρίζουν αλλά και να τα υπερασπίζονται.
Η πιο πάνω Θεματική Ενότητα είναι η πρώτη Θεματική Ενότητα που θα διδαχθεί από το Σεπτέμβριο, από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο και τότε οι φοιτητές θα αρχίσουν να διερωτούνται: Για ποιο λόγο προσλήφθησαν ως φοιτητές με τα πιο πάνω κριτήρια, τι χρειαζόταν η βαθμολογία πτυχίου, οι συστατικές επιστολές, το βιογραφικό σημείωμα; Από τη στιγμή που οι θέσεις είναι λιγότερες από τους υποψηφίους ο μόνος τρόπος να εξασφαλισθεί η ισότητα μεταξύ των υποψηφίων είναι η κλήρωση διότι τότε όλοι οι υποψήφιοι έχουν την ίδια πιθανότητα να κληρωθούν. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο χρησιμοποιεί ως τρόπο πρόσληψης τόσο των προπτυχιακών όσο και των μεταπτυχιακών φοιτητών του την κλήρωση, πίσω από αυτή τη λογική βρίσκεται μια ολόκληρη φιλοσοφία και συγκεκριμένα ότι όλοι οι υποψήφιοι, που πληρούν τα ελάχιστα προσόντα(απαιτήσεις), έχουν ίσα δικαιώματα ως προς τη μόρφωση. Και αυτό ακριβώς το δικαίωμα φρόντισε η Βουλή των Ελλήνων να το εξασφαλίσει με νομοθεσία.

Για τις προπτυχιακές σπουδές η μόνη απαίτηση που έχει το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο είναι το απολυτήριο αναγνωρισμένου Λυκείου του εσωτερικού ή του εξωτερικού. Ακόμη δίνει προτεραιότητα σε άτομα που έχουν συμπληρώσει το 23ο έτος της ηλικίας τους και σε περίπτωση που οι θέσεις είναι περισσότερες από τους υπ οψήφιους παίρνει και άτομα που έχουν μικρότερες ηλικίες. Για τις μεταπτυχιακές σπουδές στα περισσότερα προγράμματα η απαίτηση είναι το πτυχίο αναγνωρισμένου πανεπιστημίου και τα έτη από την ημέρα απόκτησης του πτυχίου που διαφέρουν από μεταπτυχιακό σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα. Για παράδειγμα στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Σπουδές στην Εκπαίδευση» προηγούνται όσοι έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον 5 έτη από την ημέρα απόκτησης του πτυχίου ενώ στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Εξειδίκευση Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας τα έτη από την ημέρα απόκτησης του πτυχίου είναι 3. Ακόμη σε κανένα πρόγραμμα σπουδών του δεν θέτει άνω όριο ηλικίας. Ο τρόπος και τα κριτήρια εισδοχής στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο είναι πολύ πιο κοντά στην έννοια του Ανοικτού Πανεπιστημίου από ότι ο τρόπος και τα κριτήρια εισδοχής στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Προς τι ο βαθμός πτυχίου; Προς τι οι συστατικές επιστολές και το βιογραφικό σημείωμα; Προς τι ο σκοπός της συνέντευξης; Όσο περισσότερα κριτήρια τίθενται τόσοι περισσότεροι άνθρωποι αποκλείονται. Για ποιο λόγο ζητείται από ένα άνθρωπο που έχει αποκτήσει πριν 20 χρόνια το πτυχίο του να προσκομίσει συστατικές επιστολές από καθηγητές Πανεπιστημίου; Έχει το δικαίωμα η Κυπριακή Πολιτεία να αποκλείει Ευρωπαίους πολίτες να φοιτήσουν στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο της; Ποιος κοινοτικός αλλοδαπός και πιο συγκεκριμένα Έλληνας πολίτης θα έρθει στη Κύπρο για συνέντευξη ξοδεύοντας λεφτά(αεροπορικά εισιτήρια, ξενοδοχείο, …. ) από τη στιγμή που δεν είναι σίγουρος ότι θα προσληφθεί ως φοιτητής στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο; Μήπως δε θέλουμε τους Έλληνες πολίτες ως φοιτητές στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο; Η θέση σας κ. Ορφανίδη είναι πολύ λεπτή και χρειάζεται να την ξεκαθαρίσετε δημόσια διότ ι είστε καθηγητής στο Cyprus College και ταυτόχρονα μετέχετε στη ΔΕ του Ανοικτού Πανεπιστημίου, μάλιστα πρόσφατα το Cyprus College ανακοίνωσε ότι με τη μετεξέλιξη του σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο θα προσφέρει μεταπτυχιακές σπουδές από απόσταση.
Στις 14/4/2005 η Γραμματεία του Συνδέσμου μας συναντήθηκε με τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού και του ζήτησε να μεριμνήσει ώστε να υπάρξει παρόμοια νομοθετική, από την Ελληνική Κυβέρνηση, για κοινοτικούς αλλοδαπούς και για το Ε.Α.Π. όπως θα ισχύσει και για τα υπόλοιπα Ελληνικά Πανεπιστήμια. Έξι μέρες μετά τη συνάντηση ο πρόεδρος του Συνδέσμου των Σχολών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε δημοσιογραφική διάσκεψη ζήτησε από το Υπουργείο να σταματήσει να ζητά νέες θέσεις για σπουδές στα Ελληνικά Πανεπιστήμια διότι με την πολιτική που ακολουθεί δεν μένουν φοιτητές για τα κολλέγια. Πάντως ένα είναι το σίγουρο ότι τα κολέγια στη προσπάθεια τους να αποκτήσουν φοιτητές θα επιδιώξουν να αποκόψουν φοιτητές από άλλα Πανεπιστήμια. Πως; Μόνο αυτά γνωρίζουν.


*Ο Γεώργιος Στρατουράς είναι πρόεδρος του Συνδέσμου «Οι Φίλοι του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου